Wednesday 2 February 2011

Kami perlukan doa kalian


Assalamualaikum wbt....

Alhamdulillah wa syukurlillah,masih lagi diberi peluang oleh Allah swt untuk terus menikmati nikmat dunia yang  sementara ini.Alhamdulillah baik-baik sahaje,cuma batuk-batuk sikit.Moga kalian pon sihat dan sentiasa dalam redha Allah....

Sepanjang minngu ni,macam-macam news yang dapat,dan macam-macam perasan hinggap di lubuk hati.

Dan hari ni, paling tak expect bila intenet boleh access setelah beberapa hari disekat akibat krisis yang berlaku di Mesir(semua dah sedia maklumkan??ok tak payah cerita panjang-panjang).

Finally  we are connected back to the outside world.

28 Jan lepas,dari pagi sampai keesokan harinya handphone tak ada line langsung.Time tu ya Allah,betapa susahnya nak contact sape-sape.Rumah kita orang dah la jauh antara satu sama lain,time tu macam-macam perasaan ada.homesick la,sedih sebab tak boleh gerak bebas,nak keluar rumah pon rasa takut.

Buku still baca sebab mid  year exam is coming(time ni exam tak postponed lg)
Baru kena tarik nikmat sikit,dah mengeluh,complaint macam-macam..O Allah,manusia itu sikit sekali yang bersyukur(teruknya diri ini). 

Di Tanta,rusuhan tak seteruk di Cairo dan Alexandria.Sebab Tanta ni, macam area pedalaman.


RIOTS IN EGYPT(CAIRO)













Semua gambar ni bukan saya ambil sendiri,ambil dari goggle je..he3.Tengok teruk kan?...tengok pon da seram,apa lagi kalau depan mata.Masyallah.Masa 29 Jan,ahli bait saya ada di cairo,di cakap Cairo dah macam Palestin.Can u imagine???

Students Malaysia di Cairo sekarang ni dalam proses untuk dihantar ke Jeddah.Kalau tak silap apa yang Sis Neklah cakap,students Msia akan stay di tempat penginapan Tabung Haji.Kami yang di Tanta ni,dalam keadaan baik-baik je,maybe lambat sikit kot or stay je di sini.Just wait and see.....


" Di antara tanda keberhasilan pada akhir perjuangan adalah berserah dirikepada Allah sejak permulaan." [Imam Ibnu 'Athaillah As-Sakandari]


Sekarang makanan kena catu.Tapi,so far kita orang cukup makan.Jangan risau yee orang-orang Msia.Insyallah,semuanya kheyr.Tapi,harga barang majoriti naik la.Ayam selalunya sekilo LE11.50,dua hari lepas pergi beli dah jadi LE13.Top up yang selalunya LE10 or LE10.50 dah jadi LE12....bila barang sikit,semua barang naik harga.Maybe,dia orang kekurangan bekalan.Tak pe,letakkan pergantungan sepenuhnya pada Allah,insyallah PERTOLONGAN ALLAH ITU PASTI.

"Jika kalian menolong (agama) Allah, maka Allah pasti akan menolong kalian dan mengukuhkan pijakan kalian". (QS Muhammad : 7)


O Allah, I am never stand alone when You with me.
whatever happen, He already know what is the best for us
have faith with Him,
He'll never leave us, do trust with Him :)


Okeyh,cerita pasal exam Mid Year...Dekat bawah ni,ada jadual exam yang asal.Kalau nak ikutkan,habis je winter break terus exam.Tapi,tadi dengar kabar angin akan ditunda ke awal bulan Mac (thanks GOD,ni kes tak habis study lagi la ni)

anyway.....exam postponed ke tak postponed ke,universiti cuti setahun ke,3 bulan ke...study tetap perlu study.Mantapkan apa yang tak mantap.Pahamkan apa yang tak paham.Itu tanggungjawab dan amanah untuk kita semua sebagai pelajar....

Jika seorang pekebun bercucuk tanam menghitung waktu menanti hasil, begitu juga sepatutnya, kepuasan bagi seorang yang belajar adalah semasa dapat memanfaatkan ilmu yang dipelajari.. Namun apa yang kita dapat lihat sekarang,examination-based learning semakin mengaburi the ultimate goal dalam menuntut ilmu.

Ramai yang                      study
                                                                    study                             study
                               study               
                                                                                           study
                                                                study

hanya sebagai persiapan ketika menjelangnya exam, semata mata untuk score A score dalam peperiksaan. Tidak pada cara study, peduli apa. Asalkan markah gempak, kan?


Hasilnya, the so-called "kebijaksanaan" seseorang itu hanya di kertas kertas peperiksaan. Bukan diterjemah ke dalam kehidupan.

Lihat ketika mempelajari Al Quran misalnya, bukan siapa yang dapat menghafaz ayat ayat terbaru dari Rasulullah menjadi buruan para sahabat, sebaliknya mereka saling berlumba memahami, menjiwai dan mempraktikkan ke dalam kehidupan.

 Berkata Abu Abdullah Rahman As Sulami,

“Kami telah diberitahu oleh orang-orang yang membacakan al-Quran kepada kami seperti Uthman bin Affan, Abdullah bin Masud dan lain-lainnya bahawa apabila mereka mempelajari sepuluh ayat al-Quran daripada nabi mereka tidak akan berpindah ke ayat lain sehingga mereka mengetahui ilmu dan amalan yang terkandung di dalamnya. Mereka berkata: Kami telah mempelajari al-Quran, ilmu dan amal secara serentak.”

anyway........



when you are studying hard,

memorising notes,

doing questions,

getting so sick of them....


say :

learning the HIGHEST CREATION of ALLAH is NEVER EASY


 "if u feel tired in studying, just remember that u do it because Allah S.W.T and Islam. so, u will feel strength to study


Reminder : Need all of your du'a, may muslim here have a good life after this,,
to all muslim out there,do pray for all muslim here, may Allah grant barakah for all the thing they fight for...dear HM, tolong la berundur,cukup-cukup la 30 tahun,bagi chance kat orang lain pulak naik.And dun forget,make du`a for our mid year exam,kami perlukan doa kalian.May Allah make it easy for us



wallahu`alam....




2 comments:

  1. alhamdulillah... semoga sentiasa dalam lindungan Allah.. lega dapat tahu atul selamat..

    hihi.. terkena pd diri sendiri lak bile bace sal study..ok ok.. nak kene ubah fikiran.. perlu mencontohi semangat atul.. insyaAllah.. :)

    take care ye sis :)

    ReplyDelete
  2. Saya doakan anda selamat dan dapat kembali ke Malaysia, insya Allah..

    Salam dari Di Laut Biru

    ReplyDelete