Saturday 7 August 2010

Jaulah ALEXANDRIA a.k.a ISKANDARIAH

Assalamualaikum wbt...


Alhamdulillah,akhirnya dapat jugak berehat setelah almost seminggu x lekat di rumah menyiapkan persiapan bagi pameran "TIBB NABAWI" bersama team TANTAWI.Post kali ni tentang jaulah ke Alexandria pada 26&27 Julai 2010 bersama ahli bait miss nuzul and syukran kathiran pd tourist guide kami miss lyana(anda mmg hebat,in 6 hours... kami dibawa melawat 3 tempat yg bersejarah n surely cantik dan menarik).Alhamdulillah,kami sempat melawat beberapa tempat,antaranya Bibliotheca Alexandrina(Perpustakaan Alexandria),Fort Qaitbay(kubu Salahuddin Al Ayyubi) dan King Farouk Palace( Montaza)


Actually,this is my 1st time menjejakkan kaki di bumi alex semenjak menjadi anak perantau di ardhul anbiya` ni.Kesibukan kuliah dan kecuakan untuk menghadapi exam final menghalang untuk berjalan ke mana-mana.Walaupun jaulah kali ni tidak dirancang,alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar.


Subhanallah cantiknya tak terungkap dek kata-kata. Walaupun nampak kosong berbanding pantai-pantai di Malaysia yang penuh dengan stalls dan facilities yang memudahkan para pengguna namun hati kami rasa begitu teruja, jiwa terasa keagungan-Nya menciptakan pantai yang berhubung dengan laut nan luas tak tercapai dek pandangan mata. Diri rasa kecil dan hina dibandingkan dengan lautan luas terbentang


Firman ALLAH ta`ala:“Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya); dan (pada ketika itu) manusia (dengan ersediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan.”
(33: 72)


Alang-alang dah sampai,kena la tahu sejarah tempat-tempat tu kan.Di sini ada info ringkas bagi 3 tempat yang saya lawati.Mudah-mudahan dapat share dengan anda-anda diluar sana.


Asal usul bandar Iskandariah~secara ringkas~



Pada bulan Oktober 332SM Iskandar Zulkarnain datang ke Mesir atas jemputan orang-orang di Mesir bagi menyelamatkan mereka dari kekejaman tentera firaun dan pemerintah Parsi dan khalifah bagi Firaun. Pada bulan Jun 331SM Iskandar Zulkarnain telah memilih satu tempat untuk dijadikan bandar dan pelabuhan, beliau memberi nama bandar tersebut Iskandariah. Iskandar Zulkarnain telah mengarahkan Deinnocrates yang merancang Bandar Fphewsus di Asia Kecil bagi membangunkan Iskandariah bersama Sosratus sebagai juruteranya.


Fort Qaitbay(kubu Salahuddin Al Ayyubi-Qal'ah)


Salahuddin al-Ayyubi atau nama sebenarnya Yusuf bin Ayyub (1137 -1193) mengasaskan dinasti Ayyubi bangsa Kurd di Mesir dan Syria. Di Barat beliau dikenali sebagai Saladin. Dia juga terkenal dalam kalangan Nasrani dan Muslim dengan kebolehannya sebagai ketua dan ketangkasannya dalam peperangan yang disertai juga dengan sifat kesateriaan dan belas kasihannya semasa Perang Salib



Menuju ke kubu Salahuddin Al Ayyubi-Qal'ah



Pintu masuk Qal`ah



Berdiri dengan kukuh



Dihadapan qal`ah,



Pandangan dari dalam Qal`ah,strategi perang





Sekeliling Qal`ah



Laut biru


Kata orang, 'pemandangan yang ibarat dilukis'. Tapi, Allah menjadikan ia mudah:


"Jadilah!" Maka terjadilah ia [36:82]


King Farouk Palace( Montaza)


Kawasan ini merupakan tempat kunjungan raja-raja mesir dalam musim panas sebelum Revolusi 23 Julai 1972. keluasan taman di pinggir pantai ialah 155.4 hektar dan terdapat di dalamnya istana Raja Farouq.
Di sebalik kesenian istana tersebut, terdapat besi seumpama tombak-tombak tajam di setiap menara tersebut yang didakwa sebagai lambang kezaliman semasa pemerintahan Raja Farouk.
Kedudukan yang agak strategik di tempat yang agak tinggi ini di samping menghadap ke arah laut menjadikan ia begitu indah. Istana itu kini dijadikan tempat menyambut para tetamu kehormat yang berkunjung ke Iskandariah.



Jalan masuk ke Montaza















Persisiran pantai.................................


Bibliotheca Alexandrina.


Bibliotheca Alexandrina sebuah perpustakaan dan pusat kebudayaan yang terletak di persisiran pantai Laut Mediterranean di bandar raya Iskandariah,Mesir. Bibliotheca ini merupakan bangunan peringatan Perpustakaan Iskandariah purba yang dimusnahkan dan sesuatu usaha menghidupkan semula kegemilangan Perpustakaan itu.


Biblioteka Alexandrina mempunyai lebih dari lapan juta buah buku, dan luas kawasan membaca ialah 70,000 m2 di sebelas tingkat. Bangunan itu juga mempunyai sebuah pusat persidangan, perpustakaan dikhususkan untuk golongan buta, kanak-kanak; tiga muzium; empat galeri seni; sebuah planeterium; serta sebuah makmal pemulihan manuskrip.





Bahagian luar library



Besarnya,terpegun seketika..speechless



Kalau la library ni ade kat Tanta,conform x g mane2



Bertingkat-tingkat


Setelah sehari suntuk berjalan dan senja pon menjelma.Kami terpaksa pulang ke Tanta sebab keesokan harinya Nuzul akan pulang ke tanah air tercinta.Walaupon penat dan beberapa detik je di Alex,bestnya....terima kasih kepada lyana dan ahli bait sebab bagi kami penginapan dan sajian percuma.he3....


Moga Jaulah kami diberkati Allah.Ada kelapangan kami datang lagi :)


Sampai bertemu lagi, insyaAllah :)

No comments:

Post a Comment